به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، رئیس انجمن کارفرمایان تولید باتری در
نشست خبری گفت: دولت باید با استفاده از ابزار تعرفه جلوی واردات بی مورد
را بگیرد و موانع صادراتی را از سر راه تولیدکنندگان باتری خودرو بردارد تا
این واحدها بتوانند با استفاده از بازار بکر خارجی علاوه بر تأمین نیاز
داخلی، یه صادرات نیز روآورند.
مسعود گلشیرازی ادامه داد: طبق محاسبات
ما سالانه به حدود ۱۰ میلیون باتری نیاز داریم که این نیاز با استفاده از
توان تولیدکنندگان داخلی قابل تأمین و تولید است. نکته کلیدی اما این است
که تولید ۱۰ میلیون باتری خودرو توسط واحدهای داخلی با استفاده از ۷۰ درصد
ظرفیت اسمی آن ها است بنا بر این در صورت مساعدت دولت، تولید و صادرات
باتری خودرو ممکن خواهد بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴ واحد
تولیدی در زمینه تولید باتری خودرو در کشور با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون باتری
فعالیت می کنند و بیش از ۴۰ واحد تولیدی در حال احداث است به طوری که
ظرفیت تولید طی چند سال آینده به افزون بر ۴۰ میلیون باطری خواهد رسید.
رئیس
انجمن کارفرمایان تولید باطری تأکید کرد: هم اکنون با مازاد تولید مواجه
هستیم و در صورت حذف محدودیت های تعرفه ای، می توان شاهد صادرات باتری های
ایرانی به خارج از کشور باشیم.
گلشیرازی با اشاره به تسری مشکلات
مالی خودروسازان به تولیدکنندگان باتری ادامه داد: عدم ایفای تعهد
خودروسازان به تولیدکنندگان باتری نیز یکی دیگر از چالش های پیش روی این
صنعت است که به طور حتم در صورت ادامه آن شاهد تبعات ناخوشایندی برای قطعه
سازی و خودروسازی کشور خواهیم بود.
وی میزان تولید باتری در سال
گذشته را نزدیک به هفت و نیم میلیون دانست و از برنامه تولید ۱۰ میلیون
باطری خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: مصرف سالانه باتری در کشور با توجه
به ۱۶ میلیون خودرو در حال تردد فعلی و اضافه شدن سالانه ۱.۵ میلیون خودرو
به این تعداد، حدود ۱۰ میلیون است.
گلشیرازی با اشاره به تولید دو
تیپ باتری در کشور شامل باتری هایی با استاندارد اروپایی، و با استاندارد
ژاپنی، خاطرنشان کرد: هم اکنون افزون بر ۵۰ برند باطری در کشور تولید و
عرضه می شود و رنج تولیدات از باتری ۴۵ و ۵۰ آمپر که در رنو۵ و پراید مصرف
می شود تا ۲۲۰ آمپر و باطری تانک، متغیر است.
رئیس انجمن کارفرمایان
تولید باتری در مورد قیمت و کیفیت باتری های عرضه شده در واحدهای صنفی
توزیعی گفت: براساس قانون، عوامل توزیع باطری های تولید داخلی می توانند تا
۱۲ درصد برای عرضه محصول به مصرف کننده و خریدار سود دریافت کنند این در
حالی است که به دلیل نبود نظارت بر قیمت گذاری محصول برخی از فروشندگان بین
۳۰ تا ۶۰ درصد از خریداران داخلی سود دریافت می کنند.
رئیس انجمن کارفرمایان تولید باتری گفت: واردات بی رویه طی سال های اخیر بسیاری از واحدهای باتری سازی خودرو را با مشکلات فراوانی مواجه کرده تا جایی که هم اکنون ۳۰ درصد ظرفیت این واحدها خالی است.